Als ondernemer ben je altijd op zoek naar manieren om meer potentiële klanten te bereiken. Vroeger zette je hiervoor een advertentie in de krant, maar tegenwoordig kom je hier niet ver meer mee. Tegenwoordig gebeurt alles online en wil je daarom zoveel mogelijk mensen naar je website of webshop trekken. Gelukkig zijn er online ook veel mogelijkheden om te adverteren. In dit artikel lees je alles over de drie beste manieren om online te adverteren en zo meer uit je website te halen.

Google Ads

Besluit je online te gaan adverteren, dan kom je al snel uit bij Google Ads. Deze dienst van Google helpt je om de zichtbaarheid van je website flink te verhogen. Adverteren via Google Ads noem je Search Engine Advertising, ook wel bekend als SEA.

De bekendste Google Ads advertenties zijn degenen die je altijd bovenaan de zoekresultatenpagina’s van Google tegenkomt. Veel mensen klikken in Google gewoon op het bovenste resultaat, of dit nou een advertentie is of niet. Je kunt je dus wel voorstellen hoe waardevol deze advertenties kunnen zijn.

Adverteren via Google Ads kan ook door middel van display-advertenties. Dit zijn beeldadvertenties in de vorm van afbeeldingen of video’s. Je kunt hiermee adverteren op websites die relevant zijn voor jouw doelgroep.

Google Shopping

Google Shopping is eigenlijk een onderdeel van Google Ads, maar verdient het om apart uitgelicht te worden. Voor webshops is dit namelijk dé manier om online te adverteren. Met Google Shopping kan je namelijk de producten die je verkoopt uitlichten op de zoekresultatenpagina’s van Google. Zoekers zien dan meteen de titel en de prijs van je producten. Ben je een beetje goedkoop, dan lok je je klanten dus zo naar je website toe.

Facebook

Facebook mag dan misschien ‘uit’ zijn, het is nog altijd het populairste sociale media-platform van de wereld. Door hierop te adverteren kun je ongelofelijk veel mensen bereiken. Er zitten dan ook vele voordelen aan adverteren op Facebook:

  • Of je nu je naamsbekendheid wilt vergroten of producten wilt verkopen, Facebook is geschikt voor allerlei verschillende doeleinden.
  • Via Facebook is het mogelijk om heel specifiek te targeten op de doelgroep die voor jou interessant is. Dit gaat bijvoorbeeld op basis van interesses, pagina’s die mensen volgen of groepen waarbij ze zijn aangesloten.
  • Via Facebook kun je (net als bij Google Ads) remarketing gebruiken. Hiermee toon je alleen advertenties aan mensen die al eens eerder je website hebben bezocht.

Kosten van online adverteren

Uiteraard kost online adverteren geld. Bij SEA betaal je doorgaans per klik, dus hoe meer bezoekers je binnenhaalt, hoe meer je betaalt. Zo betaal je dus alleen als je advertenties ook echt wat opleveren. Het voordeel van adverteren via Facebook is dat het relatief goedkoop is.